Benhinneinflammation

Det finns en mängd olika orsaker till skadan. Man skall komma ihåg att det är en av de vanligaste överansträngningsskadorna. Nedan visar ett antal av de vanligaste orsakerna förutom ren överbelastning.

• Intensiv hopp, – löpträning.
• Felaktig löpteknik.
• Fotvalvens uppbyggnad, fotfelställningar.
• Ändrad eller felaktig skotyp.
• Byte av underlag (inomhus-utomhus, gräs-grus).
• Hårt underlag.

Allmänt

Om man har överbelastat underbenets muskler och skelett genom att till exempel springa eller gå mer än vanligt, kan benhinnorna där musklerna fäster göra ont.

Oftast blir man bra från benhinneinflammation på egen hand men ibland kan man behöva behandling. För att undvika långvariga besvär är det bra att göra något åt dem så fort som möjligt.

Symptom

Om man har benhinneinflammation brukar det oftast göra ont på insidan eller framsidan av smalbenet. Det är vanligt att benen känns stela när man ska upp och gå efter att man har suttit stilla en stund. De första stegen brukar göra ont, men när man gått ett tag känns det mindre. Om man har gått hela dagen kan man få en molande värk framåt kvällen.

Till en början har man ont efter att man har ansträngt sig, men fortsätter man att träna kommer smärtan också under själva aktiviteten.

Behandling

Man bör vila från den aktivitet som har utlöst besvären till dess att man inte längre har ont. Under tiden kan man motionera utan att belasta underbenen lika mycket, till exempel genom att cykla eller simma. Man kan också tänka på att ha stadiga och bra skor och ibland kan ett ortopediskt inlägg vara till hjälp.

Går besvären inte över på några veckor kan man pröva behandling hos sjukgymnast.