Hälseneinflammation

Hälseneinflammation är i regel relaterad till överansträngning och medför smärtor, svullnad och ömhet i anslutning till senan. Överbelastningsskador uppstår framförallt inom motions- och idrottsaktiviteter med mycket löpning och hopp.

Allmänt

Att man får ont i hälsenan är vanligt, särskilt i samband med fysisk aktivitet som löpning eller hopp. Smärtan kan komma om man har tränat på ett annat sätt än man brukar, eller när man har tränat hårdare än tidigare. Det är också vanligt att man får ont i hälsenan när man blir äldre och har gått mer än vanligt, eller om man har olämpliga och ostadiga skor. Risken för besvär ökar om man är överviktig.

Själva inflammationen håller sällan i sig längre än i en vecka, men ibland kan besvären finnas kvar under en längre tid. 

Risken att senan ska gå av ökar inte för att man har ont i den och med behandling blir de allra flesta bättre.

Symptom

När man har besvär med hälseneinflammation är det vanligt att det gör ont och att man känner sig stel i hälsenan, hälen och vaden. Ibland känner man också en svullen knöl på hälsenan, några centimeter ovanför hälen.

Behandling

För att undvika långvariga besvär är det viktigt att göra något åt dem så tidigt som möjligt. Man ska undvika att överbelasta senan, till exempel bör man låta bli att löpträna tills besvären har gått över. Receptfria smärtstillande gel kan hjälpa mot smärtan. Man kan också tänka på att använda stadiga och bra skor. För att avlasta senan i det akuta skedet kan man placera ett inlägg under hälen i skorna.

Rehabilitering:

•  En sjukgymnast kan hjälpa till med bland annat övningar för ökad rörlighet och styrka.
• Kontrollera fotens rörelse med hjälp av gång/löpband och videoupptagning.
• Kontrollera dina skors funktion hos expert.
• Ev. korrigering av pronation/supinationsvinkel med prefabricerade eller individuellt tillverkade fotbäddar (fotinlägg).
• Efter träning kan du massera en kylpåse eller is över hälsenans område och därefter spola så varmt vatten du tål (upprepa två gånger) genom denna åtgärd ökar du cirkulationen.
• Stretcha genom att stå rakt på en trappsteg (med raka ben). Denna stretchningsövning kallas excentrisk stretchning och är den bästa rehabiliteringen.
• Tag kontakt med din läkare vid svåra fall.