Löparknä

Löpare kan få besvär ifrån iliotibialbandet i anslutning till laterala femurepikondylen. Möjligen accentueras tillståndet av att personen i fråga springer med foten i viss grad av pronation, och det är vanligast hos dem som företrädesvis springer på asfalt.

Allmänt

Om man får löparknä har senan som löper längs utsidan av knät blivit överbelastad, vilket gör ont. Det är vanligast att man råkar ut för löparknä om man löptränar mycket, men cykelträning och längdskidåkning kan också ge sådana besvär.

Löpning i nerförsbackar och på sluttande underlag ökar risken för problemet. Om man är längdskidåkare är det fristilsåkningen som kan ge besvär. Ofta kommer problemet när man börjar träna mer än vad kroppen är van vid.

En del kan få långvariga besvär men oftast blir man bra från löparknä.

Symptom

Om man har löparknä är det vanligt att det gör ont på utsidan av knät. Smärtan som kan vara skärande, kommer under träningspasset och ökar efter hand. Besvären kan försvinna om man vilar några dagar, för att sedan återkomma vid nästa träningspass.

Behandling

Oftast blir man bra om man vilar några dagar och sedan tränar mer försiktigt än tidigare. Ibland kan man behöva byta till en träningsform som inte belastar senan så mycket. 

Behandling hos sjukgymnast, stretchning av senan kan göra att besvären går över fortare.

Valet av skor har också en viss betydelse.

Åtgärd: Om man ofta har återkommande besvär från knän och fötter av löpning. Kan det vara läge att göra en noggrannare analys av sitt löpsteg och eventuellt anskaffa formgjutna fotbäddar (fotinlägg).